Nemám rád snobárnu

Abyste uspěli v online branži v době, kdy už je díky nízkým vstupním nákladům otevřená všem, je nejdůležitější nadšení a nápaditost tvůrců. Znalec dění na českém internetu a pořadatel soutěže Křišťálová Lupa Ján Simkanič proto poukazuje právě na podnikatele s těmito vlastnostmi.

Samo nadšení ke spuštění životaschopného projektu pochopitelně nestačí. Jestliže Ján Simkanič považuje tvůrčí elán za mocnější faktor než peníze, nemá tím na mysli nějaké začátečnické experimentátory. Jako šéf předního vydavatelství specializovaných internetových serverů dobře ví, že žádný z té spousty nápadů, kombinací řešení, které se nabízejí na startup setkáních, by nikdo bez efektivní exekutivy v praxi neuplatnil.

Směr v české internetové branži udávají draví podnikatelé se zkušenostmi ze zahraničí a je jich hodně. Simkanič v této souvislosti mluví o vertikálách, mezi nimiž těžko hledat lídra určujícího trendy v branži. Významné impulzy nicméně přicházejí jak z e-commerce, tak z mediální, mediálně-obsahové, ale i inzertní oblasti.

Trend v e-commerce, soudě alespoň podle výsledků, určuje Alza, Mall, Seznam a Allegro Group. Ti mají největší obraty, trh je následuje a vymezuje se vůči nim. Vedle tradičních velkých hráčů zanechávají výraznou stopu na českém internetu štiky se zázemím, které se vrhají na nový byznys. Kromě nich na sebe občas upozorní někdo ze startup scény, jakkoli jí jako celku nelze přikládat zásadnější význam.

Nonstop dril a globální ambice

Vstup na trh usnadnily levnější počítače i programy, z nichž profesionálnímu účelu slouží i některé bezplatné. K dispozici je rychlé internetové připojení za rozumné ceny i uživatelsky přívětivé aplikace. Díky nim nemusí vývojář programovat vše znovu a s jejich základními funkcemi rychle naučí pracovat i členy svého týmu. Ještě před deseti lety byla situace složitější.

Schopnost uplatnit zajímavé nápady na trhu v sobě objevily právě štiky, mezi které nejen Simkanič řadí Slevomat nebo další projekty Tomáše Čupra, jakož i realizace Mitonu nebo „dravého kapitalisty“ Jana Barty. Jejich hlavním vkladem nejsou peníze. Čupr při spuštění Slevomatu zhodnotil své zkušenosti z pětiletého působení v zahraničním byznysu (konkrétně v Londýně). Zapotřebí je nonstop dril a schopnost podchytit všechny důležité aspekty projektu od jeho podoby přes efektivní oslovení a navázání obchodních partnerů až po distribuci. „Čupr to dokázal a obešel se bez zázemí velké společnosti,“ oceňuje Simkanič samostatnost a sebedůvěru.

Stejně tak i Vít Horký ze startupu Brand Embassy. Malý tým v pronajatých prostorách, ovšem s globálními ambicemi, schopný udělat globální produkt v několika jazycích srozumitelný všem, kdo se pohybují v dané oblasti. Osazenstvo tohoto „velvyslanectví značek“ patří k těm, jimž neuniklo, že v ohledu vyhodnocování zpětné vazby ze sociálních sítí mají všichni tytéž potřeby bez ohledu na to, zda jsou v Praze, New Yorku, nebo v Londýně. A že oslovit klíčové lidi a najít distribuční partnery lze i na dálku. Respektive, lépe je na tom ten, kdo svůj produkt předvede na konferenci v zahraničí, kde u té příležitosti i naváže osobní kontakty.

Ze skromných poměrů začínal i Pavel Matoušek, který loni udělal druhý největší deal roku, když za několik desítek milionů korun prodal vydavatelství Mafra svůj web AAA Poptávka. „Roztočil byznys, který dokázal nejen vymyslet, ale i naprogramovat a prodat zákazníkům i obchodním partnerům,“ poukazuje na vyváženou distribuci úsilí. Podnikateli, který zavedl dlouhodobě udržitelnou službu a pak ji prodal někomu silnějšímu, kdo ji dokáže zhodnotit ještě o úroveň výš, rozumí. „Přirozená tendence v situaci, kdy několik firem drží majoritu na trhu.“

Největší odpad padá pod stůl

Český trh pasuje nad evropský kvalitativní průměr hlavně pro poměrně přísně nastavené měření internetu a z toho plynoucí silnou zpětnou vazbu. To, že karty jsou rozdané, Jána Simkaniče netrápí. I v Americe si branži rozdělilo pět mediálních skupin. Jen uživit větší projekt je u publika z deseti milionů obyvatel a jeho menší kupní síle těžší. Proto se ambiciózní startupy zaměřují na anglicky mluvící země, kdežto veleúspěšné čistě domácí produkty typu Slevomat jsou v menšině. O to víc českých internetových podnikatelů se fungujícími portály inspiruje. Nad samozřejmostí, s jakou přebíráme obchodní modely nebo nápady druhých, Simkanič rozpačitě krčí rameny.

„V některých ohledech máme mentálně blízko Číně. Zákazník na tom ale vydělá; inovativní tvůrci alespoň nespí na vavřínech, jsou čilí a neustále ukazují směr,“ prokazuje optimismus.

Inzerenti jsou v současné recesi stále opatrní, celkový balík inzertních peněz zřejmě neporoste a ani výdaje do internetu se nezvednou tak rychle, jak se předpokládalo. I to má ale výhodu. Stále ještě skrovné časy přispívají alespoň očistě trhu od subjektů, které internet zahlcují bezcenným obsahem.

Firmy, které nevěděly, jak na to, jsou v setrvalých ztrátách a provoz dotují ve víře, že hubené období takto překlenou. Několik firem se už kvůli tomu spojilo a spekuluje se o dalších. Tento trend ještě bude pokračovat. Po příchodu recese v roce 2008 firmy první rok, dva s využitím rezerv přečkaly dobře. „Kdo se ale na horší situaci neadaptoval, nemá šanci to ustát. To, že Seznam generuje miliardu zisku ročně, je v takové situaci fenomenální úspěch.“

Nedojit klienty

Po své úplně první úspěšné konferenci Kulatý stůl o digitalizaci, která proběhla v roce 2006 a na jejíž přípravě se Simkanič podílel, si uvědomil, že chybí zastřešující odborná akce pro český internet. Tou se stala anketa Křišťálová Lupa – Cena českého internetu a paralelní konference Czech Internet Forum. Když uvažoval o její podobě, začalo být zřejmé, že českým online aktivitám schází popularizační akce. Do té doby s kolegy z vydavatelství vedli weby a žádný event ještě sami nepořádali, ale nijak dlouze se nerozmýšleli.

Soutěž měl produkovat server Lupa.cz, který beztak jediný pravidelně psal o českém internetu. Zájem pořadatele překvapil. Už v prvním ročníku hlasovalo 10 000 lidí. Po třech letech získali partnera, s jehož pomocí do projektu investovali a pojali ho „divadelněji“.

Jakuba Železného vystřídal Tomáš Hanák, s nímž Simkanič spolupracuje na dramaturgii večera. To, že nakonec společně s Hanákem i moderuje, označuje pokaždé za velkou drzost, ve výsledku ale nenuceným stylem strčí do kapsy většinu rádoby neformálních odborných akcí. Simkanič podle svých slov trpí při nejrůznějších slavnostních okamžicích, k nimž chybí důvod. „Spousta akcí tohoto typu vzniká jen proto, že je dobré podojit partnery a popít s kolegy. To nám připadá málo,“ dodává v narážce na projekty, o které se ale nikdo nestará.

Netrpí přesvědčením, že by se mu vše dařilo dokonale, nicméně když něco dělá, musí mu to dávat smysl. „A tím, že nemám rád strnulost, formálnost a snobárnu, jdu vlastní cestou lehkého shazování.“ Přitom se má na pozoru, aby nesklouzl k samoúčelné zábavě a aby akce měla pro branži nějaké opodstatnění.

I pro osobnosti internetu platí základní marketingové souvislosti. Bez ohledu na soutěž Lupy se jimi stávají autoři úspěšných projektů, kteří jsou ale zároveň vidět, takže si lidé v branži mohou spojit jejich úspěch s konkrétní osobou. Jednu z prvních příležitostí, jak o sobě a svém projektu dát vědět, naskýtá konference New Media Inspiration, kterou Simkanič spolupořádá a jejímž mediálním partnerem je časopis Strategie.

„Na rozdíl od setkání protřelých byznysmenů, kteří se za všech okolností tváří, jak to mají takzvaně na háku, třebaže tomu tak leckdy není, tady mezi mladými lidmi vládne hlavně nadšení,“ líbí se Simkaničovi. V posluchárně, která je zaplněná převážně studenty z Filozofické fakulty, Fakulty sociálních věd, případně z ČVUT, „cítíte, jak jsou lační po něčem zajímavém a inspirativním“.

I do budoucna proto chce udržet neformální ráz této konference spojující akademickou sféru s byznysem. Úkroky stranou v podobě bláznivých nápadů, jakým bylo na letošním druhém ročníku představené QR tetování, tedy podle něj nejsou na škodu této konference, která je pojatá ve stylu „trochu underground, trochu byznys“.


Ján Simkanič (1978)

Výkonný ředitel Internet Info, internetového vydavatelství specializovaných zpravodajských serverů a provozovatele služeb v oblasti internetového marketingu, působí ve společnosti již od roku 2001. Dříve měl na starosti obsahový rozvoj zpravodajských serverů a marketingovou strategii firmy. Vystudoval ekonomii a překladatelství na FF UK Praha. Příležitostně se věnuje moderování a publicistice. Své občasné postřehy umisťuje na web Simindr.cz. Je předsedou Výkonné rady SPIR.

Článek vyšel ve Strategii.