Twitter často nahrazuje novinařinu a překračuje hranice, říká organizátor ankety Křišťálová Lupa

Nový ročník Kříšťálové Lupy odstartoval – můžete nominovat internetové projekty, které se vám líbí. „Chceme podpořit projekty, které stále hledají místo na slunci,“ nastiňuje organizátor ankety Ján Simkanič. Jak vůbec vypadá český internet? Proč někteří uživatelé používají Twitter místo Facebooku? A proč je Google na internetu všemocný? Na to odpovídal v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovou.

„Jsem velký fanoušek Twitteru, ale s výhradou, že informace se musí používat opatrně,“ vysvětluje. Podle něj Twitter často nahrazuje novinařinu, protože je určen zejména k výměně informací a rychlému odkazování aktuálního dění. „Tím Twitter překračuje hranice,“ dodává.

Přesto ale zdaleka nedosáhl pokrytí jako Facebook, který je synonymem sociálních sítí. „Na Facebooku máte přátele, přes monitor jim můžete sdělit mnohdy to, co byste jim neřekli do očí,“ říká s tím, že na rozdíl od Twitteru se jedná spíše o uzavřenou platformu okruhu známých.

A jak vnímá prostřední českého internetu v porovnání se zahraničím? „Z profesní stránky je malý a čím dál více pod vlivem zahraničního internetu. Stále více českých služeb má zahraniční verze,“ říká s tím, že i čeští provozovatelé mají úspěchy na zahraničních trzích.

V čem je anketa Kříšťálová Lupa přínosná? Zvítězí digitálně placené obsahy nad tištěnými médii? A proč je Google na internetu všemocný? I to jste se mohli dozvědět mezi 10. a 11. hodinou v Hostu Radiožurnálu.

Přehrát zvukový záznam rozhovoru.

 

simkanic 01a

 

simkanic 03a

 

simkanic 02a

 

simkanic cro1

 

simkanic cro2

Fotky: Prokop Havel a Tomáš Novák (www.radiohost.cz)

Přepis rozhovoru:

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Náš host se jmenuje Ján Simkanič. Vítám vás tady, dobrý den.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Dobré dopoledne.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Zabývá se sociálními sítěmi a skoro vším, co se děje na internetu. Skoro vším, anebo vším?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Určitě ne vším. Český i světový internet je tak bohatý, že nemáte šanci obsáhnout všechno.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Pořád vás na něm něco překvapuje?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Možná trochu. Spoustu věcí je naprosto zažitých, jako jsou diskuse na internetu, jako jsou …

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Jak dlouho u nich vydržíte?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já vlastně nediskutuji pod články, maximálně profesně pod tím, co vydáváme, ale …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A když si je čtete, tak jak dlouho u toho vydržíte?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Ne, tak na obecných zpravodajských webech je ze zdravotních důvodů zakázáno číst jakékoli diskuse. Ale já spíš jsem jako twitterový typ, takže když se diskutuje, tak spíš tam.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Co vás zaujalo nebo překvapilo naposledy?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Možná když jsme u toho Twitteru, tak to, že čím dál tím víc si lidé myslí, že používání informací na Twitteru nahrazuje novinařinu. Já jsem obrovský fanoušek Twitteru a svým způsobem to říkám taky, ale s tou velkou výhradou, že ty věci se musí používat mnohem opatrněji. A bohužel česká média čím dál tím víc selhávají a vedle nich možná ten Twitter začíná vypadat jako lepší informační zdroj.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

My se o něm budeme bavit i v souvislosti s naším reportérem na Ukrajině Martinem Dorazínem, ale ještě připomínka pro posluchače možná zcela zbytečná, ale třeba pávě přes Facebook, anebo přes náš web vám mohou posílat svoje otázky. Tak se ptejte Jána Simkaniče.

 

/ Písnička /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Hostem tady teď v prázdninovém vysílání Radiožurnálu je Ján Simkanič, organizátor Křišťálové lupy, cen českého internetu. Tak Křišťálová lupa, zájem … Letos to je vlastně už devátý ročník, tak zájem roste?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Ono je to pokaždé jinak. Záleží asi na přihlášených projektech, protože vlastně ti, kteří ten projekt provozují, tak můžou vyzvat své fanoušky, aby ho podpořili. Takže se to míchá a vlastně od zhruba 65 tisíc, což bylo loni, se to, rekord jsme měli asi 93 tisíc, no.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

80? Dokonce.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Takže ono to záleží, ale těch 60 až 90 je prostě stále.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A bude se ten letošní ročník od těch předchozích nějak výrazně lišit?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Výrazně asi ne, protože kategorie zůstaly meziročně stejné. Dřív jsme je ladili hodně a teď už asi potřetí v řadě jsou stejné, takže tam se to spíš promění v tom, co je nominováno a o čem se bude hlasovat.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

No a kdo může hlasovat?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

My máme vlastně dvě části. Nejdřív je ta nominační, kdy vlastně úplně všichni, kdokoli si můžou napsat, komu by chtěli dát ve finále hlas. A ty nejvíc oceněné projekty nebo nejvíc podporované se potom vyberou a v každé kategorii je až 10, ze kterých se potom bude vybírat. No a my máme dohromady 14 kategorií s tím, že polovina je pro veřejnost, takže to jsou takové ty masivní věci jako e-commerce, zpravodajství a podobně. A druhá polovina je pro odbornou porotu včetně projektu roku. Jsou tam i 3 kategorie takové inspirační tomu říkáme, takže marketingová, obsahová, e-commerce inspirace, kdy vlastně ta porota, a my tomu věříme, protože se to potvrdilo mnohokrát, tak vlastně vidí trošku dopředu a dokáže ocenit ty věci, které vlastně třeba ještě nejsou tak masově známé, populární, ale …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Co to bylo v těch minulých rocích? Co se potvrdilo, že mají vizi?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No, teď jste mě zaskočila takhle. Ono jenom pro představu loni bylo nominovaných 130 projektů, to znamená …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

To je dost.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

To je neskutečné číslo. Ale jsou to většinou věci, které jsou menšího charakteru, které teprve hledají to místo na slunci, ale už se zapsaly tak, že je to progresivní záležitost, že je to nápad, který může zaujmout. To znamená, že ta porota, protože se ti lidé znají samozřejmě, ten trh není zas tak veliký, tak ty věci dokáže dát na světlo. A asi nebudu takhle vybírat ty jako jednotlivé dílčí věci, protože by to nebylo reprezentativní vůbec.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Možná je někdo, kdo třeba Křišťálovou lupu nezná, moc o ní neslyšel nebo mu to splývá s jinými projekty, tak o co přesně v téhle anketě jde?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Tím, že to máme rozdělené vlastně na ty dvě poloviny, na tu veřejnou a na tu odbornou, tak jednak je to výraz nějaké popularity ala Zlatý slavík. To jsou ty masové kategorie. A potom je to právě i pomoc těm projektům, které teprve tu masu hledají nebo ji možná nikdy nenajdou, protože jsou úzkoprofilové. A myslím si, že třeba obrázky z české historie, které famózně uspěly loni, tak to, že byly potvrzeny jako vítěz Křišťálové lupy, tak jim zase dál pomohlo v další sebepropagaci. Takže tenhle efekt pozorujeme u těch projektů, že to určitě dává smysl. A taky zpětnou vazbu těm, kdo je dělají. To znamená to, že dostanou ocenění, že jejich práci někdo má rád nebo si jí někdo všiml, tak určitě jako pozitivně nakopne.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Jména vítězů se dozvíme, ale až na podzim, nějak koncem listopadu.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Je to tak. Ten proces je relativně dlouhý, právě proto …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Zase s Tomášem Hanákem?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Vyhlášení bude zase s Tomášem Hanákem a my se snažíme ten večer udělat trošku netradiční, vlastně divadelní. Takže každý rok je jiné téma. Letos máme, letos máme tramping, ale po našem, to znamená …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Co to znamená?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No, ti, kdo vědí, jak vypadá vyhlášení Křišťálovky, tak vlastně vědí, že nám není nic svaté. A znáte i Tomáše Hanáka a dovedete si asi představit, jak to vypadá. Takže legraci si děláme ze všech a ze všeho. Takový příklad za všechny. Když vlastně plný sál Divadla Archa, 400 lidí, VIP českého internetu tancovalo na takhle jako upravený pohyb tehdejšího ministra spravedlnosti Pavla Blažka a na podkres jedné písně Hany Zagorové a opravdu jako celý ten sál se kýval dost podivným způsobem, který předváděl ten Pavel Blažek do rytmu, tak to jsou prostě jako scénky, které se jen tak z mé paměti nevymažou.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A jak si mám představit, co budou dělat teď coby trampové?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No, máme pár nápadů, už víme, jak bude vypadat scéna a tak dál, co se tam bude dít aspoň rámcově. No tak chceme to odlehčit jako vždycky, no. A každopádně ten proces jenom, abysme se dostali k tomu, jak to vybíráme a proč je ten vrchol až v listopadu, protože včera začaly nominace, tak my měsíc sbíráme nominace, pak se zpracují, rozfiltrují ze všech možný stran, máme na to expertní panel novinářů a vlastně od poloviny září do zhruba konce října se hlasuje v tom finále. A pak máme zase měsíc na zpracování. Takže proto to trvá tak dlouho.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Organizátor Křišťálové lupy Ján Simkanič je naším hostem ve vysílání prázdninového Radiožurnálu.

 

/ Písnička /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Naším hostem ve vysílání prázdninového Radiožurnálu, který je připraven také odpovídat i na vaše otázky, je Ján Simkanič, který je znalcem dění na internetu, je to organizátor ankety Křišťálová lupa, výročních cen českého internetu. Letos už tedy teď můžete od včera začít hlasovat v tom devátém ročníku. Stoupá popularita, Jene, sociálních sítí?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já si myslím, že ano. A vlastně asi ten, ta největší je Facebook a takže ta zválcovala všechny ostatní. To znamená, kdybychom se bavili úplně obecně, tak se to nedá říct, že stoupá, spíš se přelévají preference, takže Facebook zválcoval vlastně i ty české dřív populární. A pak se tady můžeme bavit i Instagramu a tak dál, což jsou zase jakoby fotky, pokud to lze považovat za sociální síť, ale dejme tomu. A ten zmiňovaný Twitter ještě zdaleka nedosáhl takového pokrytí jako právě Facebook. Takže pokud, tak Facebook je synonymem sociálních sítí.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

O tom, že sociální sítě právě třeba, jako je například Twitter, mají svůj význam i v oblasti současné žurnalistiky, ostatně svědčí i slova našeho zpravodaje na Ukrajině Martina Dorazína. My si ho můžeme poslechnout.

 

Martin DORAZÍN, zpravodaj Českého rozhlasu na Ukrajině

——————–

Těch informací a desinformací se objevují z jedné strany i z druhé strany obrovské neuvěřitelné množství. Nejlépe je v takových momentech se spoléhat na svědky, kteří píší z Twitteru, i když samozřejmě ani oni nemusí být úplně objektivní a nezaujatí. Ale většinou člověk pozná, když laik píše a když to píše profesionál, novinář, nebo nějaký PR agent. Když popisují to, co vidí, tak to je asi takový nejvěrohodnější zdroj informací a doprovodí to nějakou neumělou fotografií z mobilu pořízenou, tak a pak se ty informace scházejí, vzájemně se potvrzují z různých zdrojů.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Proč jste tedy oba v podstatě už závislí na Twitteru, tak to jste vysvětlili, ale v čem, řekněme, je jiný než ten Facebook, jestli ho přeskočí, protože i na to třeba se už začínají ptát i naši posluchači? Jestli mají přejít z té jedné sociální sítě na tu druhou.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já si myslím, že každá ta sociální síť řeší jinou potřebu. Ono na to je i nějaká, nějaký bonmot, že na Facebooku máte jako přátele lidi, které opravdu znáte, se kterými jste chodili do školy, zatímco na Twitteru jsou ti lidé, se kterými byste chtěli chodit do školy. A takže ten Facebook je de facto nebo primárně by měl být jako uzavřená platforma pro okruh známých a vlastně ti lidé si musí navzájem potvrdit, že spolu jsou v kontaktu a tak dál. A to znamená, že potom je to hlavně o těch rodinných fotogaleriích a hezkých obrázcích koťátek a podobně, zatímco ten Twitter potvrzujete to tím, že se tam čím dál častěji právě objevují novináři, politici, byznysmeni, a tak je určen k výměně informací velice rychlých, protože tam je limit 140znakový na tu zprávu, k odkazování článků a právě jako k rychlému zaznamenání aktuálního dění. A zároveň to je otevřené, takže vlastně vy se můžete přihlásit ke sledování Radka Sikorského, ministra zahraničních věcí Polska, Baracka Obamy, papeže, anebo českých novinářů, které máte ráda. A vlastně Twitter v tomhle překračuje hranice. Protože na Facebooku přidávat si někoho z Turecka je problém. Na Twitteru není problém, když máte kamaráda, který to dění sleduje, odkáže nějaký tweet a vy si vlastně toho původce toho člověka, který ten tweet vytvořil, tak přidáte a začnete ho sledovat. No a v tomhle je to super.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Ptá se někdo, kdo se podepsal jako P, jestli by se mělo zvažovat a jestli třeba zvažujete o umístění nějakého počítadla na Facebook, které by ukazovalo, kolik času na něm uživatel stráví. Že prý by bylo zajímavé vidět „natvrdo“ kolik času člověk věnuje sledování Facebooku oproti době, kterou se svými blízkými stráví skutečně fyzicky.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Je to určitě zajímavý nápad, jak léčit závislost na sociálních sítích. A nicméně asi adresátem by měl být Mark Zuckerberg, to znamená provozovatelé Facebooku. A myslím, že to jde zase proti jejich zájmům, protože ta závislost jim hraje do karet. Takže nevím, jestli uživatel pochodí s tímhle dotazem, ale zkusit to může určitě.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Obecně stoupá zájem o internet? Třeba teď jsem se dívala, tak při mistrovství světa ve fotbale to šlo hodně nahoru, to bylo velké lákadlo.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Teď se vlastně, jako když se bavíme o konzumaci médií, tak se dělo to, že vlastně lidé sledovali fotbal v televizi a vedle toho ho komentovali právě na sociálních sítích. Takže tohle je docela věc, která se zesiluje a zesilovat bude. A pokud se bavíme o tom, jak se internet využívá obecně, tak jednoznačně stále více uživatelů se připojuje a začíná to být naprostá samozřejmost.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Komu jste fandil ve fotbale?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já? Mně to jako fotbal nic moc neříká, takže … Akorát jsem si užíval těch vtipných hlášek, zvlášť poté, co Brazilci dostali těch 7 gólů, no.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Jaký je český internet?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Z jakého pohledu?

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

No z vašeho.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já to mám rozdělené na uživatelskou stránku a tu profesní. Ta profesní je malý, což je dobře i špatně, a spíš je čím dál tím víc ovlivňován tím zahraničním, to znamená, že čím dál tím víc zahraničních služeb má české verze a zasahuje právě do života českých uživatelů a provozovatelů českých služeb. Takže pak naráží na novou konkurenci, která tím, že je globální, tak inovuje mnohem rychleji, snadněji, má více uživatelů, tím pádem víc třeba uživatelských recenzí a tak dál. To znamená, že z tohohle hlediska profesního to může být právě těžší.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

No a dá se vůbec vymyslet něco jiného než to, co už bylo, nebo zkombinovat to, co bylo, to, co je?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Tak pořád se vymýšlí něco nového a teď je otázka, co se chytne a jak …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Jestli je to dobré.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Ale i čeští provozovatelé dokážou uspět na zahraničních trzích, což je úžasné. Třeba české antivirové firmy, jako fascinující je, že prostě z Brna jsou dvě globální společnosti tohohle typu.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Poslouchejte i dál prázdninový Radiožurnál a posílejte otázky na našeho hosta, kterým je Ján Simkanič.

 

/ Písnička /

 

/ Reklama /

 

/ Zprávy /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Ano a tím hostem je organizátor Křišťálové lupy, cen českého internetu, člověk, který zná a rozumí tomu, co se děje a objevuje na internetu. Je to Ján Simkanič a vy mu posíláte svoje otázky. Tak na ty první se dostane po písničce v prázdninovém Radiožurnálu. Díky za ně a posílejte další.

 

/ Písnička /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

S Jánem Simkaničem, který je naším hostem ve vysílání Radiožurnálu, se bavíme hlavně o internetu. Vy jste také předseda výkonné rady internetového sdružení SPIR. Tak je něco, moment, nebo jak to nejjednodušeji pojmenovat, něco opravdu, co právě letos vás, řekněme, v tom vývoji internetu překvapilo, co byste pojmenoval jako věc, která je opravdu zlomovou věcí?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já tyhle ty zkratky nemám úplně rád, protože těch zlomů jako nebo šoků, ono to v tom průběhu jako není úplně moc vidět. A dějou se ty věci spíš postupně než jako šokově. A nicméně to, co je možná vidět, a když už jste zmínila sdružení, které zastupuju, tak to, co řešíme třeba my, je role Googlu v rámci internetového podnikání, ale vlastně i v našich životech.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Jaká ta role je?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No právě že čím dál tím větší. To, co začalo jako obyčejný internetový vyhledávač, a v tom je ta postupná změna právě na ten šok, tak se začíná promítat úplně do všech vlastně vrstev našeho života. A teď nemluvím jenom o tom, že za chvíli jako budou v běžném provozu auta bez řidiče provozovaná Googlem, ale to, že vlastně právě třeba na internetu spousta těch věcí se bez Googlu už vůbec neobejde. Když si objednáváte ubytování, tak skončíte dost často na službě, kterou provozuje Google. Když srovnáváte ceny zboží, tak skončíte u Googlu. Když hledáte něco na mapách a tak dál, a tak dál. A vlastně teď my řešíme třeba i to, že v rámci Evropské komise probíhá spor mezi provozovateli evropských služeb a Googlem o to, kam až vlastně jako majoritní poskytovatel služeb může zajít. No a myslím si, že tohle bude hodně zajímavá záležitost do budoucna právě proto, že ten Google dokáže opanovat vlastně celý ten koloběh uživatelského života na internetu od toho, že chce vybudovat satelitní síť, to znamená vlastně distribuovat ten kanál přes to, že přes něj jde velká část hudebního průmyslu, filmového průmyslu a tak dál. Vlastně drží potom pod sebou vlastně pohyby strašně velkého množství věcí.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Když se vrátíme k nám do Čech, tak jsou nějaká specifika opravdu českého internetu, něco, co tady je, co tady zůstane, která prostě nikde jinde nebo opravdu minimálně někde jinde najdeme?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Jednoznačně. A například to, že ta role Googlu ještě není tak velká jako třeba v západní Evropě. My jsme jedna ze čtyř …

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A to se brzy změní, ne?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No to se říkalo už před 10 lety možná a není to tak. Právě že kluci ze Seznamu obdivuhodným způsobem drží pozice a mají to samozřejmě strašně těžké. Ale to, co je třeba specifické pro český trh, tak je velký konzervativismus a že vlastně ty věci a novinky se prosazují dost často, dost pomalu, což nahrává právě českým službám, na které jsou uživatelé zvyklí. Ale i tak myslím si, že to, že Google tady je na polovině podílu toho, co má v západní Evropě, tak je fenomenální úspěch českých služeb.

 

/ Písnička /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Prázdninový Radiožurnál. Dnes je naším hostem Ján Simkanič a bavíme se hlavně o internetu. Vy nám píšete svoje otázky třeba i ze svého života, ze svých zkušeností a chcete na to slyšet komentář, stejně jako paní Alena. Ta vám napsala, pane Simkaniči, vlastní zkušenost. Vyzkoušela si využití internetu pro komerční účely, 15 let mimo internet a 2 roky na internetu. A domnívá se, že internet je všeobecně přeceňován, že to osobní doporučení je silnější propagační prvek.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Osobní doporučení ale můžete předat i přes internet a řada těch služeb to právě využívá. A myslím si, že právě než najdete toho člověka, který vám něco osobně doporučí, protože někde byl, něco koupil, něco si vyzkoušel v reálném životě, tak je mnohem jednodušší zeptat se na internetu, což dělám třeba i já. Stačí se fakt zeptat těch lidí, které máte kolem sebe, a to jsou stovky, jestli to znají a tak dál, nebo máte služby, které jsou postavené právě na uživatelských hodnoceních, kterým se dá i nedá věřit, to je samozřejmě otázka. Ale dost často to bývají fakt lidé, kteří vyzkoušeli nějaký hotel a řeknou svoji zkušenost. Takže vlastně tam se to nevylučuje si myslím.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Co třeba ten digitálně placený obsah?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

To je největší výzva asi teď hlavně pro média a samozřejmě pro producenty jakéhokoli obsahu. A postupně se nachází nějaký model hlavně v hudební sféře, tam se přechází vlastně na nějaké paušální platby, takže každý měsíc zaplatíte relativně malý poplatek za to, abyste mohla poslouchat cokoli v té službě z jejich nabídky. A stále častěji se začíná platit za filmy na internetu, takže za stažení. A už to bývá větším zvykem, než to bylo dřív, když se kradlo úplně ve velkém. No a samozřejmě to jde ruku v ruce s tím, že čím dál tím víc se omezují ty distribuční platformy, kde si to můžete takzvaně legálně stáhnout.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

No a co bude dál?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

No nejvíc to řeší noviny a média tohohle typu, kde vlastně já věřím na to, že se ten model najde. Ale kdy se tak stane, to je ve hvězdách a mezitím jako zkrachuje půlka stávajících médií, půlka těch, co ještě teprve vzniknou, a až potom možná najdeme rovnováhu.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A bude opravdu jednou ta doba, kdy se žurnalistika přesune na internet zcela?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Já si myslím, že ano. Já si myslím, že tam … Jako v deníkové podobě, tam není šance, aby to bylo jinak si myslím. V té klidovější novinařině, to znamená týdeníky a magazíny, měsíčníky, tak tam si myslím, že ta tištěná forma má svůj smysl, odlišný rytmus a podobně. Na druhou stranu i to se dá přenést do tabletu, takže k tomu taky zase za chvilku asi nebude zas tak zásadní důvod.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Já mám ráda bonmot Miloše Čermáka, výrok jednoho amerického komika, který říká, že vlastně je skvělé, že každý den se ve světě stane jenom přesně tolik zpráv, aby se vešly do toho jednoho vydání novin. Tak internet vlastně charakterizuje to, že je tam bezbřehé množství informací, tak budeme si ale nakonec umět vybrat ty informace, které jsou a budou důležité? Jestli jaksi nebudeme rezignovat, řekněme, na tu orientaci v tom složitějším pro mnohé a starší v složitější věci, jestli jako tady nevede ta cesta k tomu být jednodušeji v budoucnu manipulovatelným.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

V tom je role těch médií. Pokud ona dokáží být tím filtrem, hierarchizátorem zpráv a jejich interpretátorem, tak si myslím, že tam mohou obhájit svoji existenci, která je teď jako strašně zpochybňovaná právě tím, že tu zprávu může publikovat úplně každý očitý svědek a tak dál. A pokud tohle zvládnou a ti lidé si řeknou, že něco takového jako rozhled po světě potřebují, tak to bude dobře. Samozřejmě nemá cenu dělat si iluze, že tady 90% populace potřebuje renomované zprávy a touží po nich dnes a denně.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Říká náš host ve vysílání prázdninového Radiožurnálu Ján Simkanič.

 

/ Písnička /

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Posloucháte prázdninový Radiožurnál a přicházejí další otázky na našeho dnešního hosta, kterým je Ján Simkanič. Jana se vás ptá, jaká je podle vás obecná charakteristika uživatelů Facebooku s ohledem na myšlenkovou hloubku komentářů. Píše: „Mám dojem, že se jedná o pokleslou nejen verbální, nonverbální kulturu projevu. Mýlím se?“

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Tak to jsou vlastně dvě otázky. Obecná charakteristika Facebooku nejde udělat, protože, nebo uživatelů Facebooku, protože jich je 3 miliony v těch České republice a to nezprůměrujete nijak. A jsou tam určitě jako chytří i méně chytří lidé. Co se týče pokleslosti komentářů a podobně, já si myslím, že Facebook je takový, jaký si ho člověk udělá. To znamená, když si do přátel přidáte lidi, kteří mají pokleslou úroveň svého projevu, tak potom na té zdi máte pokleslou úroveň projevu. Pokud si vyberete lépe, tak to tak není. Samozřejmě co je rizikem té internetové komunikace obecně, že stírá některé bariéry. To znamená to, co byste člověku do očí neřekla, tak mu napíšete snáz a možná o to silněji přes klávesnici a monitor. A v tom možná spočívá ta zrada té komunikace.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Svým způsobem další posluchačka Anna navazuje na to, co jste teďko řekl. „Doporučení od anonymních uživatelů na internetu mohou být a bývají nepravdivá. Konkurence se nebrání vykrádání a pomluvám. Tak jak se bránit?“

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Jako uživatel si musíte dávat pozor a co vlastně je otázka, co bude působit jakoby věrohodně. Ono ty umělé komentáře dost často působí na první pohled nepřirozeně, takže tam se to dá do nějaké míry odhalit. Samozřejmě některé vůbec. A co se týče konkurence, tak tam s tím asi neuděláte nic extra kromě toho, že je lepší mít dobrý produkt, který zase uživatelé chválí a přebíjí ty negativní.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Čím je pro novináře internet? Je to, řekněme, opravdu nejsvobodnější médium z hlediska tvorby?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Má nejmenší bariéry vstupu. To znamená, že vlastně fakt můžete kdykoli sednout k tomu počítači, něco dát ven samozřejmě. Pokud nemáte ten distribuční kanál, kterým je médium, tak ten dosah může být velice malý. Na druhou stranu jsou případy, a není jich málo, kdy fakt jeden člověk bez jakéhokoli mediálního zázemí dokázal upoutat velkou pozornost a třeba i vyřešit nějaký spor s nějakou společností komerčního typu.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Jak budou muset a měly by na sobě dál pracovat média? Pomůže jim specializace? Je to záchrana pro ně?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Měly by vědět, proč jsou na světě, což si myslím, že u těch českých je stále méně patrné, u těch obecných. A že profilace pro konkrétní cílovou skupinu, pro konkrétní potřebu a pro klidně i nějaký ideový názor je to, co je může právě přiblížit fanouškům, kteří jim třeba pošlou peníze a zachrání ten placený obsah.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

A jak vůbec třeba ty změny mediálního prostředí podle vás zvládají sami novináři?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Je to strašně těžké, protože samozřejmě když máte velice omezené možnosti, kam jít, byť těch projektů nových teď vzniká více právě z toho důvodu, že se oligarchické peníze cpou do médií, a tak samozřejmě pak pokud chcete zajistit rodinu a podobně, tak máte omezené možnosti výběru a často přecházejí pak na druhou stranu do komerčních firem, bohužel.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Německý sociolog Lumen napsal asi před 17, 16 lety, že veškeré vědění o světě máme z médií a z nich se také dozvídáme, že žurnalistika je dalším odvětvím v krizi. Jak ta krize může dlouho trvat?

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Pokud se podaří najít ten byznysmodel nový v nové době, což někdy přijde, tak přestane ta krize. Ale samozřejmě se to celé promění, protože právě u deníků, které vlastně teď hledají, proč jsou na světě, protože ty informace přijdou dřív, toho typu, které jsou hlavně v denících, tak ty, pokud se nezmění, tak nemají šanci přežít. A bez ohledu na to, jestli ta krize skončí nebo ne.

 

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka

——————–

Já vám děkuju za rozhovor. Naším hostem ve vysílání prázdninového Radiožurnálu byl organizátor Křišťálové lupy, cen českého internetu, Ján Simkanič. Díky a na slyšenou.

 

Ján SIMKANIČ, internetový odborník

——————–

Taky děkuju, na slyšenou.