Příště už bude konec světa

Kdo přišel na nápad spojit slavnostní vyhlášení Křišťálové Lupy s koncem tisku?

Dobré téma pro vyhlášení musí splňovat dvě podmínky. Musí být aktuální a mělo by se dát dobře scénicky uchopit, aby bylo s čím hrát. Takhle jsme loni kvůli sociálním sítím ověsili celé divadlo stovkami metrů lan a provazů. Využít stejně novinový papír mě napadlo tři dny po loňském vyhlášení. Obě podmínky ten materiál splňuje bez výhrad a scéna byla na světě. Jsem vděčný divadlu, že nám ten hrozný nepořádek prošel, měli jsme tam víc než tunu papíru.

S Tomášem Hanákem jste vytvořil velmi svéráznou moderátorskou dvojici. Možná je škoda, že se moderování nevěnujete profesionálně…

Tomáš je na jevišti úžasný suverén a dokáže z každého okamžiku vytěžit kouzelné nápady. Mojí výhodou je znalost prostředí, tematiky, oboru a diváků – sejde se tam vždy celá internetová branže -, takže díky tomu víme, co si můžeme dovolit a kam až můžeme zajít s ironií, která je základním stavebním kamenem scénáře. Vážím si toho, že to Tomáše v téhle kombinaci baví.

Pojďme k vlastní anketě. V čem se lišila od předchozího ročníku?

Relativně hodně jsme překopali kategorie a navíc se nám podařilo obsadit je novými a neotřelými projekty. Polovina z nominovaných dříve nikdy v nominacích nebyla. Z toho mám asi největší radost a doufám, že to vybraným projektům pomůže dostat se snáz do povědomí uživatelů.

Překvapilo vás něco tak, že by vás to přimělo napsat o tom na internet – tedy pokud byste na to měl čas?

Spíš než překvapení u mě propukl úžas a nadšení z toho, co dokázali vytvořit lidé kolem satirického projektu ŽítBrno.cz. Je to mimořádná inspirace pro atmosféru v téhle zemi.

Při vyhlašování výsledků jste ohlásili zrušení kategorie Vyhledávače. Stejně je to paradoxní situace, že se spolu přetahují dva kohouti…

Především je udivující, jak dlouho a dobře dokáže Seznam síle globálního Googlu odolávat, v tom je před nimi třeba smeknout. Přesto v hlasování samotném byl kromě jediné výjimky z roku 2009 vítěz (Google) dost jasný, takže opakovat to už nemá smysl.

Prozraďte mi jednu věc: Tomio Okamura v nominacích na Osobnost roku. To byl vtip, ne?

Expertní panel hlasuje o finálních nominacích čtyři intenzivní hodiny. Není tedy divu, že kolegové novináři k závěru už potřebovali nějaké odlehčení. Samozřejmě, někteří nezasvěcení tu nadsázku asi nepochopí, ale pořád lepší, než kdyby Tomio prošel i jako kandidát třeba na Projekt roku.

Šestý ročník máte za sebou, co bude za rok? Budete měnit nebo přidávat kategorie?

Za rok bude konec světa. Což je opět skvělé téma jak z hlediska divadelních možností, tak z hlediska aktuálnosti, protože v době vyhlášení do něj bude zbývat necelý měsíc. Scénu už mám vymyšlenou a nemůžu se dočkat. Co se podoby ankety týká – snažíme se před každým novým ročníkem získat zpětnou vazbu od lidí z trhu a inspiraci pro další posun k tomu, abychom ten kvas (byť někdo tomu spíš říká kompost) českého internetu zachytili co nejvýstižněji. Letos to přineslo své ovoce a doufám, že se to podaří i příští rok.

Ještě se zeptám, čtete noviny nebo časopisy? Myslím ty papírové…

Nerad to říkám, ale papírové noviny teď nejčastěji používám na zátop na chalupě. Lidovky jsem do letošního jara kupoval každý den v trafice, teď je stahuju do iPadu. Respekt jsem četl na iPadu, když byla aplikace zdarma, i když mi domů chodilo tištěné předplatné, ale po zpoplatnění aplikace jsem nakonec zůstal u tištěného vydání, protože motivační program pro předplatitele mi zrovna kápnul do noty. Strategii čtu tištěnou.

Publikováno ve Strategii. Rozhovor vedle Miroslav Honsů.