Host Radiožurnálu: Téma internet a anketa Křišťálová Lupa

Internet je dnes už nedílnou součástí našeho života – kdyby nebyl, tak by mnoho věcí přestalo fungovat. To je podle organizátora Křišťálové Lupy, výroční ceny českého internetu, Jána Simkaniče věc úžasná, ale na druhou stranu strašidelná. „Závislost na internetových technologiích je obrovská,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

Shrnutí rozhovoru si můžete přečíst na stránce Radiožurnálu, kde je i audiozáznam. Jen upozornění – výrok z titulku byl myšlený jako vtip 🙂

Přepis:

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka

 O internetu dnes bude řeč s Jánem Simkaničem. Je to publicista a výkonný ředitel společnosti Internet Info. Bavit se budeme také o KřišťálovéLupě, tak vás tady vítám ve studiu, dobré dopoledne.

Ján SIMKANIČ, publicista, výkonný ředitel společnosti Internet Info

Dobré dopoledne.

Lucie VÝBORNÁ

 Internet, vaše hlavní doména, už jste byl dnes ráno na síti?

Ján SIMKANIČ

Samozřejmě. Nutnost.

Lucie VÝBORNÁ

V kolik, pardon za úplně přímou otázku, v kolik hodin a co jste tam dělal?

Ján SIMKANIČ

Tak hned po probuzení vlastně první, co udělám, je, protože vstáváme ještě trošku dřív než děti, tak  sjedu hlavně Twitter.

Lucie VÝBORNÁ

Proč zrovna Twitter?

Ján SIMKANIČ

Protože je to nejdůležitější zdroj informací pro mě.

Lucie VÝBORNÁ

Považujete ho za něco jako zpravodajský server?

Ján SIMKANIČ

Je to moje svodka zpravodajských serverů, novinářů a politiků a tak dále, ano.

Lucie VÝBORNÁ

Takže se díváte, kdo co říká. Pohybujete se jenom v české kotlině nebo vyrážíte i za hranice?

Ján SIMKANIČ

Právě kouzlo Twitteru je to, že ty hranice strašně úžasně stírá, takže  člověk se dostane právě ke zdrojům, které by ho nenapadlo sledovat.

Lucie VÝBORNÁ

Máte Facebook?

Ján SIMKANIČ

Mám, mám.

Lucie VÝBORNÁ Jak se vám líbí tlačítko dislike, o kterém se debatuje, že bude? A kolik tlačítek nám do dalších 5 let ještě tak zhruba přibyde?

Ján SIMKANIČ

Já myslím, že přibyde jenom tohle, protože oni tyhle věci zrovna dělají dost opatrně. A já jsem to včera komentoval vtipem, že bude válka, protože ty lidi se porvou mezi sebou, když tam uvidí ty negativní emoce, zatím  mohou sdílet jenom ty pozitivní, což je vlastně jako uklidňující, protože vždycky najdete někoho, komu se něco líbí, že jo.

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič je dnes hostem Dopoledního Radiožurnálu. Cokoliv vás zajímá o současném stavu internetu, můžete se ptát na našich webových stránkách. 

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič je dnes hostem Dopoledního Radiožurnálu. Využiji teď toho, že se mnou ve studiu sedí předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj, co má takové sdružení vlastně na starosti?

Ján SIMKANIČ

To první je určitě měření návštěvnosti českého internetu, protože vlastně celý trh se před nějak 10, 15 lety dal dohromady s tím úkolem, aby všechna média o sobě říkala pravdivá čísla o návštěvnosti, což je důležité.

Lucie VÝBORNÁ

Ale to nikdo nedělá přece.

Ján SIMKANIČ

Naopak. My vlastně fakt jsme schopni změřit vy věci tak, jak jsou. Je to pod velkou kontrolou, je to auditované, a to je vlastně poslání to hlavní sdružení, jakoby právě regulovat trh, samoregulovat trh. A bez těhle čísel by se mnohem hůř plánovalo reklama a tak. My jsme se původně jmenovali Sdružení pro internetovou reklamu, tak jsme začli, až na to, že vlastně internet čím dál tím víc proniká do dalších a dalších oblastí a my to musíme reflektovat, takže vztahy se státem a legislativními věcmi jsou na pořadu dne, proto jsme se přejmenovali na ten internetový rozvoj.

Lucie VÝBORNÁ

Mě zajímá to slovo rozvoj, protože bych ráda vlastně věděla jako uživatel veliké sítě, v jaké fázi svého rozvoje teď internet vlastně je?

Ján SIMKANIČ

Tak před nějakou dobu se říkalo internet 2,0, 3,0, teď už někdo říká 4, to jsou takové ty marketingové řeči.

Lucie VÝBORNÁ

Já si pod tím neumím nic představit.

Ján SIMKANIČ

Právě, právě. Podle mě internet je teď už  nedílnou součástí života, že se překlopil z těch geekovských let, kdy ho používali programátoři, vývojáři a vlastně ty třeba akademická sféra, do něčeho bez čeho si naprosto nedovedeme život představit. A kdyby ten internet nebyl, tak myslím, že spousta věcí naprosto přestane fungovat. A to je vlastně na jednu stranu úžasné, na jednu stranu možná strašidelné, protože samozřejmě ta závislost na těch technologiích teď začíná být obrovská.

Lucie VÝBORNÁ

Hm. Ono se mluví o internetu jako o nesmírně svobodném nástroji, ale paralelně vlastně se také mluví o tom, jak vzrůstá jakási míra nesvobody, když se podívám na některé ty velké globální hráče, jako je Facebook, Google, Apple, Amazon a tak dále, které vlastně o uživatelích vědí čím dál tím víc a čím dál tím víc si také diktují pravidla hry, kam se v tomhle směru může internet vyvíjet ještě dál?

Ján SIMKANIČ

Ono to má jakoby nevyzpytatelnou dynamiku. Internet vlastně smazal veškeré hranice, to znamená projekt, který vzniká někde v Kuala Lumpur, tak může zasáhnout do českého prostředí třeba, a právě s tímhle se vyrovnat není jednoduché. A samozřejmě ta globálně položená společnost má vždycky levnější cestu, jak prorazit globálně, pokud má nějaké zázemí a má úplně jiný trh než, než třeba to české lokální, takže konkurovat něčemu podobnému je strašně těžké. Paradoxní je, že u nás se to Seznamu třeba proti Googlu stále daří, což je fascinující úspěch, ale samozřejmě tyhle všechny věci vyvolávají protitlak. Microsoft když byl globální hráč číslo jedna na počítačích, tak vyvolal protitlak, regulace, Evropská unie sankce proti monopolním tažení, a i přirozený pocit uživatelů, že nechtějí být v jeho područí stoprocentně, a vlastně přineslo to novou konkurenci, která zase byla lepší, užitečnější, lidé na ní přecházeli právě spontánně, donutilo to ke změnám i Microsoft samotný, takže já předpokládám, že v nějaké míře se to stane i těm, těmhle těm obrům. Problém je, že vždycky ten další obr, který překoná toho původního, je větší a zasahuje do více oblastí.

Lucie VÝBORNÁ

No a také už má k dispozici víc našich dat a těch detailních informací, co s nimi dělají? Na co je používají?

Ján SIMKANIČ

Ten hlavní účel je marketingový a prodejní, to znamená, ty firmy tady nejsou, i když se tak občas tváří, pro nás, ale pro sebe sama. Potřebují dělat byznys a potřebují propojovat ty služby, vytěžovat je na maximum a samozřejmě když o nás vědí, co nás zajímá, tak nám to samozřejmě lépe jako podsunou. A propojení těch systémů je právě kouzelné, že dokážou na jedné platformě obhospodařit od počítačů až po přístroje v domácnosti, možná v budoucnosti auta, pak satelity, lékařské věci, což je všechno krásné a může to přinášet spoustu optimalizačních mechanismů pro váš život. A teď je otázka, aby to bylo vždycky jenom v těch korektních pravidlech trhu.

Lucie VÝBORNÁ

No a když se na to podíváte třeba očima běžného uživatele, tak je to dobrý obchod vyměnit to uživatelské pohodlí, třeba teď mluvím o těch mobilních aplikacích a tak dále, za podstatné údaje o své osobě?

Ján SIMKANIČ

Záleží, jak s tím kdo zachází.

Lucie VÝBORNÁ

Jak to máte vy?

Ján SIMKANIČ

Relativně opatrně, až na to, že to vlastně neprožívám, protože oni se mě zatím nedotýkají ty věci tak, že bych to potřeboval jinak než právě tím marketingovým oslovením třeba. Takže vlastně jsem relativně opatrný, hlídám si, co dávám ven, a jaké věci o mě kolují, takže tím, že prostě co by člověk neudělal veřejně normálně, tak do toho projevu nejde například, nebo relativně dobře mám nastavené soukromí na Facebooku právě, aby jako soukromé věci nekolovaly internetem úplně, takže, takže uvědomuju si to, ale neberu to jako nějaký fatální, fatální problém zatím.

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič, internetový expert, dnes hostem Dopoledního Radiožurnálu.

Lucie VÝBORNÁ

Kapela Mighty Oaks ve vysílání Dopoledního Radiožurnálu, který hostí Jána Simkaniče. Mluvíme o internetu. Mluvili jsme také o tom, že ty velké společnosti sbírají ta data, kam se data vejdou? Já bych ráda viděla nebo mohl byste našim posluchačům popsat, jak vypadají ty velké úložiště, ty serverovny a kde jsou?

Ján SIMKANIČ

No, jsou to velké budovy a zabírají strašně plochy. Myslím, že Facebook má ti takováhle centra jako obrovská. A Seznam …

Lucie VÝBORNÁ

Mám si představit sídliště panelákové třeba?

Ján SIMKANIČ

Jo, něco takovýho to může být. A samozřejmě tam záleží jako, jakou tu službu teda člověk potřebuje odbavit nebo jakoby velká firma má už svoje vlastně takové, takovéhle datové nebo hostingové sídlo, nicméně pak jsou hostingové firmy, které vlastně agregují nebo shromažďují, poskytují data více firmám najednou a může to být normální kancelářská budova tady uprostřed Prahy. Seznam teď postavil svoje velké sídlo v Počernicích, tuším, takže je to opravdu velká budova, jako sklad nějakého maloobchodního centra a v tom jsou umístěny regály, ve kterých jsou ty servery s těmi datovými disky, no.

Lucie VÝBORNÁ

Vy jste mluvil o tom, že samozřejmě spoléháme velmi na internet a na tu celosvětovou síť, kdyby někdo na takovéhle centrum zaútočil, bude horší kybernetický útok nebo skutečně fyzický útok, který by nějakým způsobem mohl poškodit ty budovy?

Ján SIMKANIČ

Myslím si, že větším rizikem, aspoň to tak říkají odborníci, je ten kybernetický, protože je to mnohem snazší, než jakoby narušit infrastrukturu fyzicky. A samozřejmě když vypadne, takhle, byl příběh, kdy maďarská babička překopla kabel na půlku maďarského internetu, tak ano, i takovéhle věci se asi můžou stát.

Lucie VÝBORNÁ

To bylo na poli někde? Ne, vážně?

Ján SIMKANIČ

No, no, no, přesně takhle, jako opravdu …

Lucie VÝBORNÁ

Vážně? Ne, to se nestalo.

Ján SIMKANIČ

Myslím, že to nebyl hoax, byla prostě fotka překoplého kabelu velkého optického, takže i tohle se může stát a děje se to, když se třeba hloubí optické sítě nebo jakoby kanalizace v Praze a omylem se něco takového přihodí, vypadne a řeší se vlastně zálohy, takže se to obnovuje v řádu hodin většinou. Na druhou stranu jakoby to, aby někdo zlikvidoval fyzicky takovouhle budovu, tak to už fakt musí být asi ten teroristický útok a ne něco jako, co by se běžně dalo očekávat.

Lucie VÝBORNÁ

Kdo kontroluje internet? Nebo kdo by měl kontrolovat internet? Stát?

Ján SIMKANIČ

V jakém slova smyslu ta kontrola má jako, jakou kontrolu myslíte? Protože samozřejmě  ty toky tam nějakým způsobem běží, nad nimi někdo je, kouká, analyzuje, právě třeba máme i národní centrum, které tu kybernetickou bezpečnost hlídá. Pak jsou to ty provozovatelé samotní a nad tím jsou i nadnárodní organizace, které, které vlastně dohlížejí nad tím, jak ten provoz vypadá, ale ta kontrola v uvozovkách může být jako několikerá, ať už jde právě o boj s terorismem nebo bezpečnostní věci, které jsou vlastně na kriminální činy a podobně, jo, takže těch úrovní je víc a asi těch systémů nebo mechanismů té kontroly je taky víc.

Lucie VÝBORNÁ

A když se nebudeme bavit třeba o obsahové stránce, ale budeme se bavit třeba o té ekonomické regulaci, protože mluvili jsme o velkých firmách a ty firmy jsou tak velké, že si ze svého rozpočtu mohou v podstatě koupit celý stát, kdy by chtěly, nebo ne úplně všechny státy, ale řekněme, že nějaký menší rozvojový stát rozhodně.

Ján SIMKANIČ

Určitě. Ta regulace je složitá právě tím, že je přeshraniční, takže vy stokrát jako národní legislativa můžete zregulovat to prostředí v těch hranicích, problém je, že ten člověk, který, uživatel může ty hranice překročit jedním kliknutím, být někde jinde, i se vydávat za někoho jiného a v tu chvíli je jak uživatel, tak ten poskytovatel právě v úplně jiných teritoriích, na které vlastně ta národní legislativa nedosáhne. A to je právě i problém s těmi ekonomickými monopoly nebo nemusí být nutně monopoly, ale prostě globálními hráči, že dosáhnout na jejich zodpovědnost dokáže být pro jednotlivce, ale i pro národní vládu strašně ošemetné, a proto třeba se ty spory přenášejí v rámci evropského prostředí na Evropskou unii a ta je tlačena potom do nějakého zase tlaku na ty, na ty nadnárodní společnosti.

Lucie VÝBORNÁ

No já jsem teď měla na mysli konkrétně třeba Facebook, který, myslím si, že v roce 2013 poměrně hojně vybízel firmy, aby si vlastně u něj vyráběly nějaké svoje prezentace a na konci roku 2013 potom omezil to přirozené zobrazování firemních stránek, aby donutil ty společnosti k zadávání inzerce, a vlastně neuděláte v tu chvíli nic. Jediné, co můžete udělat, je ten svůj, ten svůj profil zrušit, tak takovéhle věci se potom třeba dostávají k evropskému soudu?

Ján SIMKANIČ

Já si myslím, že na to vlastně má každá společnost právo, že tohle je čistě komerční vztah a vy přijímáte to riziko, že ta silnější společnost, ke které jdete jako obchodní partner, si vlastně může v rámci těch smluvních podmínek udělat téměř cokoliv. A tohle většinou, protože ty podmínky jsou nastaveny  jednostranně a vy je nemáte jako malá firma šanci ovlivnit, tak končí tím, že se smíříte s daným stavem, protože je to globální hráč, nemáte žádné prostředky na to soudit se o nějaký ušlý zisk, protože jste souhlasili s podmínkami, že oni si vlastně můžou dělat cokoliv. A s tímhle rizikem je potřeba vlastně právě jít i do těch případných investic, do toho prostředí, protože opravdu ten člověk je do značné míry rukojmím nějaké firmy. Ta firma tím riskuje zase svojí pověst, to znamená, že oni mohli narušit svůj vztah s obchodními partnery a přijít o nějaké zákazníky, ale ta masa, protože těch uživatelů je teď až k 1,5 miliardě, těch měsíčních, poslední čísla jsem někde viděl, a …

Lucie VÝBORNÁ

Jsme u Facebooku.

Ján SIMKANIČ

U Facebooku, tak vy si to nemůžete dovolit ignorovat. Ale jako že by se tohle přeneslo do, ten obchodní vztah čistě právě na úroveň nějakého soudu, tak to se asi očekávat nedá.

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič je dnes hostem Dopoledního Radiožurnálu.

Lucie VÝBORNÁ

A tím je výrazná postava českého internetu Ján Simkanič, publicista a také výkonný ředitel společnosti Internet Info. Mluvit budeme o Křišťálové Lupě, tedy o cenách českého internetu, ale ptáte se. Ptáte se na http://www.radiozurnal.cz třeba na to, jestli jsou čtenáři internetových zpráv a sociálních sítí ještě schopni kriticky dané zprávy vyhodnotit, anebo na knihu Digitální demence od německého psychologa Spitzera. Ján Simkanič bude odpovídat v následujících minutách našeho rozhovoru. 

Lucie VÝBORNÁ

Posloucháte Dopolední Radiožurnál. Ján Simkanič je dnes hostem. Bavíme se o internetu a pojďme se bavit o třeba specifikách toho českého internetového prostředí, protože vy jste tady zmínil Seznam. Nevím, jestli je to ta vlastně nejvýraznější věc, která nás odlišuje třeba od jiných evropských nebo západoevrops…, nebo třeba i amerických civilizací internetových.

Ján SIMKANIČ

V tom globálním pohledu asi ano, byť třeba máme, vlastně jsme proslulí antivirovými společnostmi, které vznikly právě na českém nebo slovenském území.

Lucie VÝBORNÁ

Zvláštní, že dvě ty velké v Brně rovnou.

Ján SIMKANIČ

Ano, ano, takže, takže to je třeba fascinující český úspěch nebo nejen český, ale hlavně český úspěch. A tím jsme proslulí po celém světě, určitě.

Lucie VÝBORNÁ

Já se zeptám tady rovnou na otázku pana Karla z Kolína, který se ptá, jestli se dají na internetu ještě v současné době vydělat peníze? Ale bohužel nespecifikuje, v jaké oblasti by se to mělo dít. Můžeme to rozebrat.

Ján SIMKANIČ

Tak ten Seznam vydělává miliardu ročně například, takže to není málo peněz úplně. Já si myslím, že na internetu se vydělává docela slušný balík peněz, záleží právě na té sféře. A kdo je na tom nejlíp, tak jsou ty e-commerce projekty, služby a tak, kdy vlastně z toho kamenného off-line světa přenášíte jenom tu službu do té digitální podoby, která zjednodušuje spoustu věcí, takže …, a právě tam je teď největší trend internetu, že proniká do oblasti, ve kterých dříve nebyl, právě třeba medicína, doprava a tak dál, a to všechno vlastně se monitoruje, že jo, krásně, to znamená z tohohle jsou peníze. Kde je problém největší v poslední době, tak jsou média, kde, která vlastně začala ten svůj digitální obsah nejdřív nabízet zdarma, na což si uživatelé zvykli, a teď je vlastně ta …

Lucie VÝBORNÁ

A teď nechtějí platit.

Ján SIMKANIČ

… konverze směrem k těm penězům je složitější a ta internetová reklama je v čím dál tím složitější situaci právě kvůli technologiím, kvůli jejímu blokování a tak dál, a vlastně všechny tyhle ty věci dohromady médiím potom působí velké problémy z hlediska jejich přežití.

Lucie VÝBORNÁ

No v českých podmínkách vlastně ten prodaný náklad třeba u deníků spadl od roku 2001 zhruba na polovinu, co já vím, tak kdyby to mělo tímhle tempem pokračovat, tak třeba do 5, 7 let budeme mít jedny tištěné noviny u nás?

Ján SIMKANIČ

Je to dost dobře možné, že ty deníkové tisky zmizí, respektive třeba budou rozdávány zdarma a budou opravdu hlavně tím inzertním nosičem. Dneska jsou ještě stále o vztahu s tím předplatitelem, ale tahle ta vazba se čím dál tím víc ztrácí a posouvá se to směrem k tomu, že prostřednictvím vlastně reklamního letáku, jak to jeden šéfredaktor jednoho nejmenovaného deníku nazval, tenhle reklamní leták vlastně pod záminkou šíření informací doručí i ty komerční věci.

Lucie VÝBORNÁ

Co je pro mě třeba smutná věc, je to, že se s tímhle vlastně způsobem přechodu mění žurnalistika. Jak to vnímáte vy?

Ján SIMKANIČ

Myslím si, že mnohem větší problém je třeba v dnešní době to, kdo ta média vlastní než ten byznysmodel nutně, byť to spolu souvisí. A zároveň ale internet dokáže sice s problematickým dosahem, protože ty věci jsou malé, ale dokáže narušit tuhle vlastně jakoby mediální strukturu informacemi, které přijdou od blogerů, od novinářů na volné noze nebo, nebo od malých projektů a vlastně tímhle pokud ta informace je zásadní, tak se dokáže jakoby prosadit. Někdy je to iluzorní pocit, že tímhle způsobem se ta demokracie nebo, nebo kontrola nebo informovanost dá šířit, ale, ale aspoň nějaká útěcha tu je, když vlastně teď je ta struktura mediálního trhu svým způsobem oligopolní a v rukou velkých finančních skupin.

Lucie VÝBORNÁ

No on je to někdy iluzorní pocit, protože se prostřednictvím toho, o čem jste právě mluvil, šíří také poměrně slušně dezinformace.

Ján SIMKANIČ

Ano.

Lucie VÝBORNÁ

A ty bych řekla, že mají v některých případech docela navrch.

Ján SIMKANIČ

Samozřejmě záleží na tom, jaká cílová skupina s těmi informacemi pracuje. A tam se to hodně štěpí potom, no. A samozřejmě pro ty lidi, kteří, kteří ty informace berou dost povrchně, tak právě tyhle různé hoaxy a i fotomontáže i záměrná dezinformace může potom hrát velkou roli a přebije něco serióznějšího a méně skandálního.

Lucie VÝBORNÁ

Jan Simkanič je dnes hostem Radiožurnálu.

Lucie VÝBORNÁ

Publicista a také duchovní otec cenyčeskéhointernetuKřišťálováLupa Ján Simkanič je dnes hostem Radiožurnálu. Vy máte teď před sebou desátý ročník, tak jak moc budete bilancovat?

Ján SIMKANIČ

Asi hodně. Nabízí se to a vlastně ten pohled zpátky, když si představím, že v roce 2006 jsme poprvé pořádali tuto anketu, tak je to nebetyčný rozdíl mezi tím, co bylo tenkrát a co je dneska, no.

Lucie VÝBORNÁ

Je to nebetyčný rozdíl v tom, co jste předváděli třeba s Tomášem Hanákem na jevišti, anebo i v tom, kolik lidí vlastně se do toho chtělo zapojit?

Ján SIMKANIČ

Tak vyhlášení se posouvá, to určitě, a vlastně s Tomášem si to užíváme čím dál tím víc. A na druhou stranu když vlastně beru, že posláním té ankety je zmapovat dění na českém internetu, tak v tom je asi ten zásadní rozdíl, protože služby, které dřív byly klíčové, tak dneska už třeba neexistují, anebo jsou utlumené a místo nich jsou úplně jiné revoluční věci, které si v tu dobu jako nikdo nedokázal představit, že můžou být. Představte si, že iPhone neexistoval vlastně ještě v roce 2006.

Lucie VÝBORNÁ

Tak to byla velká změna, to je skutečně pravda. Když bychom vzali třeba kategorii, jednu z vašich kategorií v Křišťálové Lupě projekt roku a zabilancovali bychom těch 10 let zpátky, tak kam došly ty projekty roku, pro které jste hlasovali, které zazářily jako hvězda na tom internetovém nebi?

Ján SIMKANIČ

To je docela zajímavý pohled, protože, protože některé drží stále a některé třeba vůbec. Některé se razantně proměnily. Třeba Stream.cz, což myslím, že byl první vůbec projekt roku, který vyhrál, tak, tak dneska je vlastně, dvakrát se proměnil od té doby. A ještě bylo vtipné, že my jsme 3 týdny předtím, než vyhrál, prorokovali jeho zánik, protože pak do něj vstoupil Seznam. A takže, takže teď už je to vlastně ze služby, která byla spíš na uživatelská videa, regulérní konkurence televizním programům a vyrábějí a produkují vlastní televizní pořady. Takže fascinující změna. Centrum.cz, obrovský portál, který vlastně chtěl konkurovat Seznamu, a dnes z něj zbývá strašně málo, protože se několikrát prodal a ty služby se zredukovaly, přesunuly jinam a vlastně už vůbec nemá ten zásah. OnTheRoad.To byl krásný projekt na cestování a dneska vlastně neexistuje. Mall a jeho prodej, tak vlastně byl fascinující, protože to byla největší obchodní transakce na českém internetu v jeho historii a stále je teda tím jedním z největších e-shopů u nás, takže ty osudy jsou bohaté, různé a hodně proměnlivé.

Lucie VÝBORNÁ

Mě by zajímalo, co určitě to, jestli se ten projekt udrží, jestli ten raketový nástup, jestli v něm setrvá, anebo jestli to zanikne? Když se nebudeme bavit třeba o změně vlastníka a o nějakých prodejích.

Ján SIMKANIČ

No ono to právě souvisí, protože ten drive, který třeba mělo Centrum pod původními vlastníky, kteří ho prodali ještě včas těsně před krizí, tím prvním byl vlastně Aktuálně, teď mi to dochází, když začínali, tak, tak ztratil a vlastně ten nový vlastník si s tím nebyl schopen poradit správně. A byli tam jiní lidé, jiný koncept, jiné cíle, a to právě ztlumilo tu energii, kterou ten projekt provázel od samého začátku. A samozřejmě i štěstí, protože když 2008 přišla krize, tak způsobila spoustu problémů všem, nejen na českém internetu.

Lucie VÝBORNÁ

Takže by to bylo věštění z křišťálové koule, kdybyste na tu otázku odpovídal.

Ján SIMKANIČ

I z křišťálové lupy.

Lucie VÝBORNÁ

Vy si s Tomášem Hanákem s tím předáváním cen KřišťálovéLupy poměrně hezky hrajete, letos to bude 19. listopadu v divadle Archa. Byli jste tam za trempy, byli ve francouzské kavárně, dokonce i konec světa jste vyhlašovali, tak to desáté jubileum bude vypadat jak?

Ján SIMKANIČ

Desítka a svět počítačů, takže Jedničky a nuly se jmenuje vlastně koncept toho, jeviště, zase to bude úplně jiné, než to bylo kdykoliv předtím, možná nejméně divadelní, nejvíc bilancující a chceme si to užít.

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič je dnes hostem Radiožurnálu. Vaše otázky za okamžik.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka

Jána Simkaniče se ptá Vladimír z Mořinky, jestli jsou čtenáři internetových zpráv ještě schopni kriticky vyhodnotit danou zprávu?

Ján SIMKANIČ

Já si myslím, že řada uživatelů asi ne, ale není to možná zas tak zásadní problém jako to, že bohužel ani řada novinářů není schopna tohoto úkonu a právě ta  stále se snižující kvalita novinařiny, která souvisí s tím problémem, o kterém jsme mluvili, o tom, že média přicházejí o zdroje peněz a tím pádem potřebují levnější provoz a tak dál, levnější lidi, tak to do značné míry ovlivňuje, no.

Lucie VÝBORNÁ

Honza z Vlašimi se rozepisuje o tom, jak vlastně i díky internetu a všemu, co s ním souvisí, narůstá zběsile životní tempo a píše: „To, na co jste potřeboval celé roky, je dnes otázkou několika málo minut či hodin, myslíte si, že lidská psychika tohle narůstající tempo zvládne, že mu odolá?“

Ján SIMKANIČ

Myslím si, že spíš je těžké se vlastně ubránit tomu tlaku těch informací, podnětů a zvládnout tohle. Jinak samozřejmě jako reflektovat ty věci asi ano, plus ta stále narůstající  neschopnost komunikovat naživo s lidmi, protože tím, že komunikujeme s nimi písemně přes obrazovky, kdy děti jsou závislé na té komunikaci přes Facebook, WhatsApp a tyhle ty věci, tak může působit i jako společenský problém právě v neschopnosti věci podat jemně, empaticky. Vidíme to na diskusích o uprchlické krizi, o Ukrajině a spol.

Lucie VÝBORNÁ

Další otázka, Klára Svobodová, Brno: „Dobrý den, pane Simkaniči, jak se vypořádat například s ruskou proputinovskou propagandou na českém internetu? Není šíření dezinformací a lží trestné nebo postižitelné?“

Ján SIMKANIČ

Tady je právě ta role médií, která by měla reflektovat tu realitu tak, jak je a poskytovat co nejvíc faktů. To je nejlepší způsob a nejlepší obrana proti právě dezinformacím. Bohužel ta dezinformace a konspirační teorie působí lákavěji pro řadu čtenářů sama o sobě, protože je skandálnější a tak dál, přitažlivější, jednodušší vysvětlení.

Lucie VÝBORNÁ

Další otázka: „Proč je podle vás mezi prvními novinkami na Seznam.cz tak často násilí, a to bohužel páchané na dětech? Je to uvedeno jako klasická zpráva, stejně je to morbidní a x-krát už mě to dovedlo k vyškrtnutí této stránky jako homepage.“

Ján SIMKANIČ

Do politiky redakční Seznamu ani Novinek nevidím, teď vlastně Seznam včera oznámil, že bude přizpůsobovat uživatelům obsah té stránky, to znamená, že možná je tam naděje, že pokud člověk tohle nechce, tak že …

Lucie VÝBORNÁ

Že se něco změní.

Ján SIMKANIČ

Tak že to neuvidí.

Lucie VÝBORNÁ

„Dobrý den, zajímalo by mě, jestli váš host četl knihu Digitální demence od německého psychologa Spitzera? A jestli existuje v Česku projekt, který děti a rodiče informuje o negativním dopadu médií a závislosti dětí na internetu?“

Ján SIMKANIČ

Na první otázku ano, část. Moc mě neoslovila a myslím si, že kniha Digitální demence, a říká to řada kritických hlasů, nafukuje právě jednostranně a a priory negativní rizika internetu. Myslím si, že ten člověk se na tu věc dívá negativně a jen hledá podpůrné argumenty, aby si to potvrdil, místo aby to reflektoval trošku komplexněji. Takže ta knížka pro mě vůbec není přesvědčivá. Co se týče informací, které pomáhají edukovat rodiče a děti, tak je jich relativně hodně. Spoustu firem samotných se snaží jakoby pomáhat v téhle oblasti, je tu společnost Safer Internet, která má řadu edukačních programů, plus jsou i knihy, které jsou napsány jako komiks. Právě teď nedávno vyšla jedna knížka jako komiks, která ilustruje doslova problémy spojené s internetem a bezpečnostním zneužíváním dětí, takže tuhle bych konkrétně doporučil.

Lucie VÝBORNÁ

Myslím, že její autorka tady dokonce i byla ve studiu, ale už je to dávno. Vy jste sám otec dětí, jakým způsobem povedete jejich výchovu právě v tom, aby se uměly dobře pohybovat na internetu a přitom tam nevznikla ani závislost, ani digitální demence, i když možná neexistuje?

Ján SIMKANIČ

Vysvětlováním. Vysvětlováním maxima informací a vlastně opatrným přibližováním se k těm věcem, takže u nás je věk 5 a 3 a zas tak často ty věci nepoužívají, byť mě stále fascinuje, jak bez problémů do nich jako dokáží vklouznout, takže to je až děsivé, jak geniální systém to je a intuitivní, že opravdu stačí přes pár tlačítek jako ovládnout cokoliv a ta dětská mysl se tomu přizpůsobuje neuvěřitelným tempem. Ale u nás je to vlastně výjimečná záležitost zatím, navzdory tomu, že já třeba jsem na tom opravdu od rána do večera.

Lucie VÝBORNÁ

Ján Simkanič byl dnes hostem Dopoledního Radiožurnálu. Ať se daří vám, ať se daří Křišťálové Lupě a díky za váš čas.

Ján SIMKANIČ

Díky moc, na shledanou.